Wij houden van water. En wij beschermen het door onze betrokkenheid en onze producten. Zo was het reeds in 1949 bij de oprichting van de onderneming "Wasserchemie und Apparatebau" door Josef Grünbeck. In de beginjaren handelde de onderneming in producten voor de waterbehandeling, zonder deze zelf te produceren.
Kenmerkend voor Grünbeck was reeds in de eerste jaren van de onderneming het "op gelijke voet met elkaar staan". Men beschouwde medewerkers als partners, communiceerde duidelijk en men hechtte veel waarde aan een door wederzijds respect gekenmerkte bedrijfscultuur.
In 1967 laat Josef Grünbeck het nieuwe administratiegebouw en productiebedrijf van zijn onderneming in Hoechstaedt/Germany bouwen.
De deelneming van de medewerkers in de onderneming krijgt in 1968 met het Grünbeck-model van "sociaal partnerschap" een nieuwe en officiële vorm.
Grünbeck intensiveert de ontwikkeling en productie van eigen producten voor de waterbehandeling en heeft sinds 1980 Grünbeck Wasseraufbereitung GmbH als firmanaam. Tevens ontstaan er distributeurs in meerdere Europese landen.
In 1995 ontvangt de onderneming de certificering conform DIN EN ISO 9001 evenals diverse nationale vergunningen, bijvoorbeeld GOSSTANDART en UDT. Hiermee is de weg vrij voor dynamische, internationale groei.
Het engagement van de Grünbeck Wasseraufbereitung GmbH voor het schoonhouden van water wordt beloond met de "Bayerischer Qualitätspreis". De sinds 1997 uitgereikte prijs eert naast gemeentes in Beieren ook Beierse ondernemingen "die bedrijfsbrede kwaliteitsborgingsconcepten met innovatieve oplossingen vooruithelpen". Voor Grünbeck is de prijs een duidelijke bevestiging daarvoor, met de afstemming op de hoogste kwaliteit op de goede weg te zijn.
In 1998 ontvangt Grünbeck de certificering voor medische producten.
Maatregelen zoals de certificering conform milieumanagementsysteem 2004 benadrukken de pretentie van Grünbeck om op een duidelijke manier verantwoording voor mens en milieu met efficiënt zakelijk handelen te verbinden. Een bewijs hiervoor is ook de onderscheiding met 4 sterren door het samenwerkingsverband "Arbeitsgemeinschaft Partnerschaft in der Wirtschaft e. V." (AGP) voor een geleide gemeenschappelijke bedrijfscultuur.
In 2009 wordt het Grünbeck-ontwikkelingsproject "Decentrale watervoorziening voor Brazilië" onderscheiden als "vlaggenschip-project 2009".
De onderneming breidt met de oprichting van de Grünbeck Italia S.r.l. en de Nederlandse Grünbeck Waterzuivering B.V. verder uit in Europa.
In 2010 volgt de oprichting van de Loni en Josef Grünbeck-stichting die de onafhankelijkheid van de onderneming uit Hoechstaedt duurzaam waarborgt.
In 2013 opent Grünbeck het "Grünbeck forum". De nieuwbouw met vier verdiepingen wordt een plek die bakens verzet bij de opleiding op het gebied van water en waterbehandeling.
Grünbeck groeit verder: In augustus 2013 overschrijdt het aantal medewerkers in Höchstädt voor het eerst de grens van 500. Grünbeck is op dat moment op 25 locaties in Duitsland evenals wereldwijd met nog eens 250 medewerkers op alle belangrijke markten vertegenwoordigd.
De Duitse ontwikkel-spirit is beroemd: de Grünbeck Wasseraufbereitung GmbH draagt haar steentje hieraan bij. In april 2014 werd de onderneming uit Hoechstaedt door het vakblad "Wirtschaftswoche" van in totaal 3.000 ondernemingen in Duitsland gekozen tot een van de 50 meest innovatieve middenstanders.
Als enige vertegenwoordiger van de branche voor waterbehandeling staat Grünbeck in de ranglijst van de "Wirtschaftswoche", en wel op plaats 43. Grünbeck benadrukt hiermee welke functie de innovatieve werkzaamheden binnen de onderneming vervullen en dat niet alleen met betrekking tot producten en een toekomstgerichte, duurzame bedrijfsstrategie. Het omvat de productie net zoveel als sociale onderwerpen zoals het medewerker-participatiemodel.
Grünbeck benutte de kansen van de digitale wereld vroegtijdig. Reeds 1998 waren wij als onderneming voor het eerst met een website op internet present. Grünbeck-apps bieden partners en klanten al enkele jaren omvangrijke plannings- en productinformatie.
De laatste digitale vernieuwing dateert van maart 2015. Gelijktijdig met de verfijning van ons merkprofiel en de reorganisatie van ons corporate design beleeft onze internetperformance haar relaunch. Optisch nog aantrekkelijker en uitgebreid informatief stellen wij op www.gruenbeck.com de competenties van onze medewerkers en producten, onze betrokkenheid voor het levensgoed "water", ons opleidingscentrum, onze technologieën en onze meer dan 70-jarige bedrijfsgeschiedenis voor.
In het kader van het vastleggen van de nieuwe Corporate Identity kregen producten binnen de huishoudtechniek een nieuw design.
Om te beginnen hebben vanaf 2015 de onthardingsinstallaties softliQ nieuw op de markt een plaats veroverd.
In 2017 volgde de filterserie pureliQ. Deze past zich optisch aan de onthardingsinstallaties aan.
Na verdere productintroducties zijn begin 2019 de doseerinstallaties exaliQ geoptimaliseerd opgenomen in het Grünbeck-portfolio. Bijzonder noemenswaardig is hierbij dat de al vijf decennialang beproefde doseertechniek EXADOS in het nieuwe ontwerp kon worden geïntegreerd. Alle nieuwe producten bieden een perfect samenspel van zachtheid, helderheid en veiligheid.
Grünbeck viert 70-jarig jubileum en verwelkomt ongeveer 8.000 bezoekers tijdens de open dag. Bijzonder populair waren de regelmatige bedrijfsrondleidingen, waarbij de bezoekers van heinde en ver zich een beeld konden vormen van de verschillende productieprogramma's.
Grünbeck maakt in zijn vestigingsplaats Höchstädt an der Donau plannen voor investeringen ter hoogte van een niet mis te verstaan bedrag van meer dan 80 miljoen euro. Door een uitbreiding van de gebouwen voor productie, logistiek en kantoor creëert het bedrijf belangrijke voorwaarden voor zijn toekomst, voor zekere arbeidsplaatsen alsook voor het behoud van de levensbelangrijke hulpbron water. Hierbij voorziet het project "Fabrieksplanning 2040" bouwmaatregelen in verschillende fasen.
Duurzaam en elegant. De nieuwe drinkwaterdispenser SODA JET Office ziet er met zijn metalen behuizing met poedercoating en de voorkant van geborsteld roestvrij staal altijd goed uit. Als tafelmodel zonder of met passende onderkast voldoet hij aan de hoogste hygiëne- en kwaliteitsnormen en is hij dus ideaal voor gebruik in de handel, industrie en bedrijven, op kantoor of in praktijken alsook in gemeenschapsvoorzieningen, ziekenhuizen, kleuterscholen en fitnesscentra. Hij levert direct vanuit de leiding gekoeld mineraalwater zonder koolzuur, met weinig koolzuur of met veel koolzuur.
Jaren van succesvol werken aan het merk werpen hun vruchten af. Grünbeck ontvangt de exclusieve onderscheiding "Marke des Jahrhunderts" van de ZEIT Verlag.
Een meerkoppige jury heeft in de categorie Wetenschap voor Grünbeck gekozen. Als motivatie wordt aangegeven dat het merk voor levenskwaliteit en waardebehoud staat alsook voor het streven om mensen over de hele wereld de toegang tot hygiënisch schoon water mogelijk te maken en dit op lange termijn te handhaven.
Groene waterstof met Grünbeck-techniek. Door regeneratief opgewekte stroom wordt water in "groene" waterstof en zuurstof ontleed. Grünbeck presenteert gebruiksklare ontziltingsinstallaties die ultrazuiver water produceren dat exact op het elektrolytproces is afgestemd. In dit duurzame groeigebied worden bovendien nieuwe werkgelegenheidskansen gecreëerd.
Met Jan Delay en de merkbelofte "Wij zorgen voor helderheid" brengt Grünbeck de svk-branche weer op gang. De producten van Grünbeck en de innovatieve techniek worden als alledaagse metgezellen en probleemoplossers centraal gesteld. Hierbij zal de song "Klar" van Jan Delay uit 2006 middelpunt van de campagne zijn.